Gepubliceerd op:26 oktober 2020
By harmoniegingelom

UPDATE 27 OKTOBER: de Allerheiligen optocht en onze komende repetities zijn geannuleerd tot nader order.

In dit artikel overlopen we het nieuwe basisprotocol voor de cultuursector, hoe de repetities er gaan uitzien en onze Allerheiligen optocht.

Nieuw basisprotocol

Vanaf 24 oktober is “code rood” ingegaan voor de culturele sector, en daarmee een nieuw basisprotocol. Veilig muziek spelen is nog steeds mogelijk in code rood, mits deze regels:

• De limiet van 50 personen valt weg, maar in plaats daarvan wordt nu gerekend in m2. Er moet 10 m2 per persoon voorzien worden in de locatie waar gerepeteerd wordt. De afstand van 2 m tussen muzikanten blijft wel in voege. Dus we mogen nog steeds repeteren met 2 m afstand tussen ons, maar de ruimte moet groot genoeg zijn om 10 m2 per persoon te voorzien.
  • Goede ventilatie is nog steeds belangrijk. Dus ramen en deuren open voor zover mogelijk.
  • Er mag geen drank meer verkocht worden, dus we houden ook geen pauze. Jullie mogen wel zelf een flesje water meebrengen.
  • De overheid heeft ook een avondklok ingesteld: iedereen moet voor middernacht thuis zijn. Aangezien onze repetities gedaan zijn rond 10 uur, kan dat geen probleem zijn.

Meer informatie over de regels, vind je op de website van Vlamo. Zoals ze zelf zeggen:

Samen met onze collega-organisaties hebben we er hard voor geijverd om de amateurkunsten niet stil te leggen in code rood. Volgens ons speelt het verenigingsleven een belangrijke rol in het mentaal welzijn van mensen. Verenigingen gaan vereenzaming tegen en geven ons een doel. Daarom vinden we het belangrijk dat de verenigingen die dat willen en kunnen nog steeds bepaalde activiteiten in georganiseerd verband kunnen organiseren. Jullie bewijzen immers elke week opnieuw dat jullie verantwoordelijk en professioneel omgaan met de strenge maatregelen. We willen jullie dan ook bedanken voor al jullie inspanningen!

Daarbovenop blijven ook al onze andere maatregelen in voege. We ontsmetten onze handen bij het binnenkomen en buitengaan, iedereen draagt een mondmasker behalve wanneer ze aan het spelen zijn, en we respecteren onze Corona leidraad. Want, zoals Vlamo ook zegt:

Een nulrisico bestaat natuurlijk niet en bovendien is de ene vereniging de andere niet: de samenstelling van de groep, de repetitieruimte, de epidemiologische situatie van de stad of gemeente … is telkens anders. Het blijft uiterst belangrijk om de protocollen strikt na te leven. Maak als vereniging binnen de nieuwe maatregelen dus een eerlijke risicoanalyse van je activiteiten, die past bij de situatie en omgeving van jouw vereniging. Als je activiteiten organiseert, doe het dan veilig en met gezond verstand. Is er twijfel? Overleg dan binnen je vereniging over de verderzetting van jullie werking, en maak grondige afwegingen. Hou ook steeds rekening met de lokale richtlijnen van jouw stad of gemeente.

Wekelijkse repetities

Onze huidige repetitieruimte in de school is 250 m2 groot, dus we kunnen repeteren met 24 muzikanten + 1 dirigent. Om dat te kunnen bolwerken, hebben we besloten om opnieuw in twee groepen te repeteren:

• Van 19u30 tot 20u45
  • Van 21u tot 22u15

Bedankt! Bedankt aan alle muzikanten en onze dirigent, voor jullie flexibiliteit en medewerking! Onze eerste repetitie was alvast een succes:

122256827 688654445366646 3271736362469984513 n
122424516 1248502088816024 3777705074934839621 n

Allerheiligen optocht

De Allerheiligen optocht op 1 november gaat door.

We hebben het besproken als bestuur en met het gemeentebestuur en besloten om de Allerheiligen optocht op 1 november te laten doorgaan. De gemeente zal politiebegeleiding voorzien en we gaan via een directere route naar het kerkhof. We lopen in 3 rijen, zodat we onderling genoeg afstand kunnen houden om de 2 m te bewaren.

Praktisch: de misviering begint om 10u30 waarna omstreeks 11u15 de optocht naar het monument begint.

Een woordje uitleg van het bestuur

De Konijklijke Harmonie Sint-Cecilia Gingelom en de oud-strijders die op 1 november een herdenking houden aan het momument op de Steenweg ter nagedachtenis van de wereldoorlogen, dat is een jaarlijkse traditie. Tijdens deze Allerheiligen optocht herdenken we ook alle overledenen op het kerkhof van Gingelom. Daar zegent de pastoor de graven, terwijl de harmonie een mars speelt gecomponeerd door haar oud-dirigent en Gingelomenaar Jean Menten. En dat doen we al jarenlang!

Allerheiligen optocht

(Op deze foto uit de oude doos zien we Jan Bleus, raadslid Karel Melotte, oud-strijder Eugène Demal, vaandeldrager Alfred Bollen, raadslid Vital Lorquin, provinciecommandant Germain Vaneetvelde, raadslid René Wagelmans, vaandeldrager Jean Vrancken en muzikanten René Hoskens, Fernand Jacobs en Eduard Loyaerts.)

2020 is een heel bijzonder jaar. De Corona-crisis heeft heel wat mensen getroffen, zeker ook in Gingelom zelf. Daarom willen we tijdens deze Allerheiligen optocht in het bijzonder alle Corona slachtoffers herdenken.

En ook voor de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Gingelom was dit een bijzonder jaar. Onze ere-voorzitter Valère Croes kwam eerder dit jaar te overlijden. Ook hem zullen we gedenken tijdens de Allerheiligen optocht.

Tot dan!