Corona update van 6/12

Gepubliceerd op:10 december 2021
By harmoniegingelom

De nieuwe maatregelen van 4 december zij bekend en door Vlamo geïnterpreteerd.

EVENEMENTEN ZONDER PUBLIEK

INDOOR:

• Georganiseerde activiteiten / verenigingsactiviteiten (ook jeugdactiviteiten) zijn niet toegelaten (bv. repetities, vergaderingen). Uitzondering: sportactiviteiten (enkel zonder publiek).
  • Vormingen, workshops en opleidingen:
    • Deeltijds Kunstonderwijs: coronamaatregelen Vlaanderen / coronamaatregelen Brussels Gewest
    • Privélessen / (Professionele) vzw’s en ondernemingen (bv. muziekschool buiten het regulier onderwijs):
      • Toegestaan, mits informeren van klanten, personeelsleden en derden over preventiemaatregelen, middelen voor handhygiëne, hygiënemaatregelen (desinfecteren), goede verluchting
      • Mondmaskerplicht: vanaf 6 jaar. Het mondmasker mag afgezet worden voor bv. het bespelen van een blaasinstrument, om iets te drinken. Social distancing sterk aanbevolen wanneer het mondmasker niet gedragen kan worden.
  • Private bijeenkomsten: zie www.info-coronavirus.be/nl/faq/#id_4

OUTDOOR:

• Georganiseerde activiteiten/verenigingsactiviteiten zijn toegelaten tot 100 personen (vanaf 101 personen: mondmasker + CST verplicht)

EVENEMENTEN MET PUBLIEK

= Openbaar aangekondigd en toegankelijk, duidelijk publiekelijk karakter (bv. concerten). Hou rekening met auteursrechten (bv. Sabam). Opgelet: sportactiviteiten met publiek zijn niet toegelaten.

• Binnen: enkel ZITTEND, buiten: zittend of staand
  • Tot en met 50 binnen/100 buiten personen publiek:
    • Mondmaskerplicht* (buiten: + social distancing tussen gezelschappen)
    • Of: mondmaskerplicht* + Covid Safe Ticket, als je het publiek vooraf duidelijk inlicht
  • Vanaf 51 personen binnen/101 personen buiten publiek:
    • Met toestemming van de lokale overheid
    • Mondmaskerplicht* + Covid Safe Ticket verplicht (indoor tot max. 200 personen)
  • Algemene aandachtspunten: (hand)hygiëne, afstand en contacten beperken
  • Horecaregels: van toepassing in horecazaak, evenement (bv. drankverkoop bij concert) (o.a. CST, enkel zittend, maximaal 6 personen per tafel, personen blijven aan eigen tafel zitten, sluitingsuur: 23 uur)
  • Ventilatie/verluchting bij indoor evenementen:
    • Streven naar norm = 900 ppm CO2 + actieplan, aanbevelingen adviezen luchtkwaliteit
    • CO2-meter = verplicht (meter aanwezig in elke aparte ruimte waar het event plaatsvindt, waar wachtrijen staan … op een voor de bezoeker duidelijk zichtbare plaats en op een centrale plaats, niet naast een deur, raam of ventilatiesysteem)
  • (*) Mondmaskerplicht: vanaf 6 jaar. Het mondmasker mag afgezet worden voor bv. het bespelen van een blaasinstrument, om iets te drinken. Social distancing sterk aanbevolen wanneer het mondmasker niet gedragen kan worden.​​​

Enkele begrippen uitgelegd

Evenement versus verenigingsactiviteit

Er bestaat soms onduidelijkheid tussen “verenigingsactiviteiten in georganiseerd verband” en “evenementen”. Wat is het verschil?

• Groeps- of verenigingsactiviteiten zijn activiteiten die je organiseert voor de leden/vrijwilligers van je vereniging en dus niet voor het brede publiek. Denk maar aan repetities, trainingen, vergaderingen, …
  • Een evenement is een publieksgerichte activiteit en dus toegankelijk voor iedereen (niet alleen voor eigen leden/vrijwilligers). Er wordt openbaar reclame gemaakt om te komen, het (zittend) publiek komt naar iets ‘kijken’ (bv. een concert, wedstrijd), enzovoort.

Organisatorische maatregelen: de “10 geboden” in een notendop

1. Respecteer de geldende wetgeving en richtlijnen.
  2. Duid een COVID-coördinator aan op het niveau van de organisatie en van de activiteit. Een risicoanalyse en draaiboek blijven aangeraden.
  3. Communiceer, informeer en motiveer deelnemers over geldende maatregelen en afspraken, zowel voor/tijdens/na de activiteit (mondeling, mailing, affiches …).
  4. Volg de regels rond social distancing (waar nodig)
  5. Waarborg de hygiëne ter plaatse: stel middelen ter beschikking van deelnemers om de noodzakelijke handhygiëne te voorzien.
  6. Zorg voor de regelmatige reiniging en ontsmetting van de infrastructuur, contactoppervlakken en materiaal.
  7. Ventileer en verlucht: organiseer je activiteit buiten of in een goed (met buitenlucht) verluchte ruimte. Volg de adviezen en/of regels.
  8. Persoonlijke bescherming: volg de richtlijnen rond mondmaskers (waar nodig)
  9. Beheer besmette personen. Er moet beschreven worden hoe omgegaan zal worden met besmette personen. Als algemeen principe geldt: wie ziek is of in quarantaine/isolatie, blijft thuis.
  10. Compliance en handhaving: beschrijf hoe het protocol gehandhaafd zal worden.