Maak kennis met: Simon Vinck

Gepubliceerd op:24 maart 2022
By harmoniegingelom

Elke twee jaar houden we bestuursverkiezingen bij onze harmonie. Dan krijgen onze leden de kans om te stemmen op de mensen die hen de volgende 2 jaar mogen vertegenwoordigen in het bestuur. Dit jaar, in 2022, werd er daarbij ook gekozen voor een nieuwe voorzitter: Simon Vinck.

Het nieuwe bestuur uit 2022 bestaat uit:

• Voorzitter en penningmeester: Simon Vinck
  • Ondervoorzitter: Martine Meirens
  • Secretaris: Julien Delorge
  • Loes Keimes
  • Gilbert Medart
  • Céline Meirens
  • Ella Smets

Laten we even kennismaken met onze nieuwe voorzitter!

Zijn muzikale carrière

Op 8-jarige leeftijd ging Simon voor het eerst naar de muziekacademie in Landen. In 2007, toen hij 11 jaar oud was, trad hij in het spoor van zijn broer en ouders en werd hij ook lid van de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Gingelom. Een familietraditie die hij in ere hield, want zelfs zijn grootvader Renier Vinck speelde van kleins af aan al mee met de – toen nog – fanfare.

Niet alleen is hij al van zijn elfde een spelend lid van onze harmonie, op zijn vijftiende trad hij voor het eerst toe bij het bestuurd. In 2022 is hij dus al 10 jaar bestuurslid! Maar zelfs voordat hij bij het bestuur kwam, was hij een trouwe helper op alle activiteiten en vond je hem na de repetities regelmatig terug achter de toog. Op vraag van Gilbert kwam hij uiteindelijk bij het bestuur en bewees hij dat hij er niet te jong voor was door zich 100% ervoor in te zetten.

Het belang van muziek

Muziekspelen is de ultieme ontspanning voor onze nieuwe voorzitter. Maar niet alleen dat, hij vindt het ook erg uitdagend en interessant. En natuurlijk leer je zo ook veel nieuwe mensen kennen.

En waarom koos Simon voor drum? Vooral omdat zijn oudere broer Thomas het ook speelde, en hij vond dat het er wel leuk uitzag. Of dat nu nog zo is? Dat vraag je hem best zelf even 😉

In zijn rol als voorzitter

Het is voor mij een grote eer om na Valère Croes en Gilbert Medart voorzitter te mogen zijn van deze prachtige Gingelomse vereniging. Ik heb zeer veel van deze mensen mogen leren waarvoor ik hen enorm dankbaar ben.

– Simon Vinck

Nu hij voorzitter is geworden, wil Simon vooral de toekomst van de harmonie verzekeren. Er zijn weinig kinderen die muziek leren in Gingelom, laat staat een blaas- of slaginstrument bespelen. Hij wil graag samenwerken met de Academie Haspengouw en de gemeente Gingelom om het filiaal van de muziekacademie uit te breiden en meer blazers en slagwerkers aan te trekken.

Daarnaast wil Simon ook meer gaan samenwerken met andere verenigingen in Gingelom. Samen projecten uitwerken en evenementen organiseren is de ideale manier om publiek aan te trekken!

Natuurlijk wil hij daarbij de mooie geschiedenis van onze harmonie niet uit het oog verliezen. Het is erg belangrijk om deze te blijven bewaren. Een van de grootste uitdagingen wordt dan ook het restaureren van ons vaandel dat al meer dan 100 jaar oud is. Samen met het bestuur en de muzikanten wil Simon er iets moois van maken!

Simon Vinck - voorzitter

4 Responses to “Maak kennis met: Simon Vinck”

1. Biets M schreef:

Proficiat met zulk een opvolger!succes voorziter!

2. Hartelijke gelukwensen uit Fisenne en misschien dat we een uitwisseling kunnen maken met onze “Fanf’Art de Hotton” of “L’Ensemble Instrumental Les Echos d’Aywaille”
    Francine en Luc Vanwelckenhuyzen-Borgers