Corona update: exitstrategie

Gepubliceerd op:18 mei 2020
By harmoniegingelom

Nu dat de exitstrategie van de overheid bekend gemaakt is en de eerste fases al gestart zijn, is het weer tijd voor een update wat betreft onze muzikale activiteiten.

We zijn ondertussen al meer dan 2 maanden niet meer aan het repeteren. Al meer dan 2 maanden hebben we elkaar ook niet meer gezien. Hopelijk mogen we in de zomermaanden of ten laatste in september de repetities terug aanvatten! Missen jullie de muziek toch te hard? Herbeleef dan enkele topmomenten van de laatste jaren op ons YouTube-kanaal.

keep calm and play music update

Kalender update

Eerst willen we jullie graag wat informatie bezorgen over onze komende activiteiten. Alle activiteiten en concerten in de zomervakantie zullen niet doorgaan. We gaan dus niet spelen tijdens de kermis van Gingelom en ook onze leden-uitstap moet helaas uitgesteld worden.

De datum voor onze Cecilia-avond is ondertussen ook bekend: 20 februari 2021. Dat wil zeggen dat we niet heel veel repetities meer over hebben, en daar zijn we ons van bewust. Daarom gaan we de stukken zo snel mogelijk proberen vast te leggen, en dan partituren inscannen en aan jullie doorsturen. Zo kunnen we allemaal toch al thuis beginnen oefenen aan de nieuwe stukken. We sturen ook YouTube-opnames mee zodat jullie al weten hoe het zou moeten klinken.

Onze Corona maatregelen voor een herstart

De kans bestaat dat zodra we terug mogen repeteren, we dat in kleinere groepjes zullen gaan doen. We gaan dus rustig starten met partiële repetities, totdat we terug in volle kracht vooruit mogen. Zodra we specifieke informatie hebben over data en hoe we het gaan aanpakken, sturen we jullie opnieuw een update.

Daarnaast nemen we ook hygiënische maatregelen:

• De handdoeken in de toiletten zullen vervangen worden door papier
  • We zullen anti-bacteriële gel voorzien voor de handen

De Vlamo exitstrategie

Terwijl ons land bezig is aan een geleidelijke heropstart, staan culturele activiteiten en evenementen nog steeds op pauze, waaronder ook ons geliefde muziekverenigingsleven. Het gedetailleerde plan voor de graduele hervatting van alles wat sport en cultuur is, komt er zodra er hierover een akkoord is met de GEES (Groep van Experten belast met de Exitstrategie). De volgende stap in het afbouwplan zal niet voor 8 juni plaatsvinden, maar het is nu al zeker dat alle culturele, sportieve, toeristische en recreatieve evenementen verboden zijn tot en met 30 juni: m.a.w. deze lente geen concerten meer, nog andere publieksgerichte activiteiten. Meer later!

Ledenbevraging

Vlamo heeft deze ledenbevraging opgesteld. Ze willen graag weten van alle leden en bestuursleden van de muziekverenigingen hoe wij uitkijken naar de exit uit de coronacrisis, en welke impact die heeft op onze werking. Laat zeker ook van jullie horen, zodat ze met ons rekening kunnen houden.

Je kan de enquête hier tot 24 mei invullen: ledenbevraging.

Samenwerking relanceplan cultuursector

De hele cultuursector werkt volop aan een relanceplan om voor te leggen aan de GEES. Vlamo werkt daar actief aan mee voor de instrumentele amateurmuzieksector en overlegt dagelijks met diverse cultuurfactoren, zoals het kabinet van de minister van Cultuur, De Federatie en de andere amateurmuziekorganisaties. Ze houden ook de vinger aan de pols bij de professionele muzieksector, de livesector en de jeugdsector. Meer updates volgen!

Heropstartplan muziekvereningen in de maak

Binnen de maatregelen voor de brede cultuursector en de sociaal-culturele sector is er natuurlijk ook nood aan verdere differentiatie. De cultuursector is immers heel divers en complex. VLAMO werkt binnen dit kader dan ook aan een heropstartplan voor haar muziekverenigingen, dat na de nodige beslissingen door de Nationale Veiligheidsraad, uitgewerkt zal worden tot een gedetailleerd draaiboek waarmee verenigingen aan de slag kunnen voor de heropstart. Zodra we dat opstartplan ontvangen, zullen we dat bekijken met het voltallige bestuur en bezorgen we jullie een update.

Lees hier de volledige VLAMO-nieuwsbrief van 15 mei.