Corona update: #blijfinuwkot

Gepubliceerd op:16 maart 2020
By harmoniegingelom

BOODSCHAP TIJDENS CORONA AAN ONZE MUZIKANTEN:

Wij volgen de aanbevelingen van de overheid en Vlamo en hebben besloten om alle repetities tot en met de Paasvakantie te annuleren. De eerstvolgende repetitie zal 25 april plaatsvinden. Zodra er verandering komt in de situatie, brengen we jullie hiervan op de hoogte.

Keep Calm

Blijfinuwkot tijdens Corona
89662072 3332100030152148 6558526949185028096 n

? VLAMO TEGEN CORONA ?

Muziek verbindt. Muziekverenigingen vormen een plek waar groepen mensen – jong en oud – samenkomen om muziek en plezier te maken. Dit betekent ook dat onze grote muzikale familie en haar entourage veel kwetsbare personen telt. Hoewel wij als VLAMO ons dagelijks inzetten om mensen samen te brengen door muziek, zien wij het nu als onze taak om het welzijn van onze muzikanten en het publiek op de eerste plaats te zetten.

Iedereen is mee verantwoordelijk om de overdracht van ziekte te beperken. VLAMO neemt daarom verdere maatregelen om kwetsbare groepen te beschermen en de verspreiding van het coronavirus te vertragen. We volgen dus de bijkomende maatregelen van de overheid om alle recreatieve, sportieve, culturele en folkloristische activiteiten te annuleren, ongeacht hun omvang en of ze openbaar of privé zijn.

De maatregelen

▶️ Bijgevolg vragen we muziekverenigingen met aandrang om in die periode geen repetities of andere activiteiten te laten plaatsvinden, conform de maatregelen van de overheid.

We vinden dit natuurlijk bijzonder jammer en beseffen dat deze maatregelen de werking van onze amateurmuziekverenigingen ernstig zal verstoren. We doen dan ook ons best om jullie de komende weken zo goed mogelijk te blijven informeren en adviseren. We blijven de situatie op de voet volgen en houden jullie verder op de hoogte.

Voor alle info over het coronavirus kun je terecht op www.info-coronavirus.be/nl/

Enkele tips

Hieronder geven we nog enkele nuttige richtlijnen voor individuele en sociale hygiëne.(Bron: www.info-coronavirus.be/nl/)

Je kan volgende maatregelen toepassen, om je persoonlijke hygiëne te verbeteren:1. Blijf thuis als je ziek bent.2. Was regelmatig je handen.3. Gebruik elke keer een nieuw papieren zakdoekje en gooi het weg in een afsluitbare vuilnisbak.4. Geen zakdoek? Hoest of nies in je elleboogholte.

Vertraag de verspreiding van het virus met volgende tips:1. Vermijd om handen te geven, te kussen of te knuffelen als je iemand begroet.2. Wees aandachtig voor risicogroepen (personen ouder dan 65 jaar, diabetici, personen met hart-, long- of nieraandoeningen, personen met een verzwakt immuunsysteem, …).3. Kinderen worden niet ernstig ziek van het coronavirus, maar kunnen het wel makkelijk verspreiden. Contact tussen kinderen en ouderen is dus af te raden.4. Probeer afstand te houden op plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen.5. Vermijd contact met mensen die zichtbaar ziek zijn of hou voldoende afstand.

Als we samenwerken kunnen we ervoor zorgen dat de verspreiding van het coronavirus beperkt blijft en dat we hopelijk zo snel mogelijk weer kunnen gaan repeteren. Natuurlijk blijven wij de situtatie opvolgen en zullen we ook de volgende aanbevelingen van de overheid en VLAMO volgen. Het kan zijn dat deze lockdown verlengd wordt, en als dat zo is zullen ook onze repetities voor langere tijd niet door kunnen aan.

UPDATE 13 maart

We willen graag even bevestigen dat er geen enkele repetitie in maart zal kunnen doorgaan omwille van de Corona-crisis. We rekenen op jullie begrip! Deze beslissing hebben we niet zomaar genomen en we missen onze wekelijkse muzikale avond zelf ook! Maar voor de veiligheid van al onze muzikanten en leden, vinden we dit de beste oplossing. Hopelijk mogen we er snel weer invliegen!

We annuleren ook ons geplande concert in Aalst van 29 maart en het Jazz Café. Voorlopig staat er niets op de kalender tot september!

UPDATE 18 april

Ook na de Paasvakantie mogen onze repetities nog niet opnieuw opstarten. De overheid blijft aanraden om thuis te blijven, en ook Vlamo zegt dat de repetities nog niet mogen doorgaan. Het risico is te groot om met onze muzikanten allemaal samen te musiceren. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we thuis niet mogen spelen. Stuur ons zeker af en toe eens een update van jullie muzikale avonturen, die zien we graag tegemoet!